Wednesday, October 10, 2018

Preparation travel to Perth, Australia Part 1

merancang trip bersama baby adalah sangat berbeza dengan trip with two babies or single backpacking. so kalau anda berbeza sikit dengan saya boleh ambik mana sesuai dan abaikan mana yang tidak sesuai okay? ðŸ˜‰

i planned this trip for us both and a baby in mind. faham2 sendiri kalau ada baby means masa kena sangat fleksibel. so saya memang sengaja ambil masa dua hari extra. sehari for trip ke sana dan satu hari trip balik. no rushing.

LUGGAGE 20KG

-kena ambil luggage sebab saya bawak makanan from malaysia.(makanan tak boleh bawak masuk cabin.) sekali makan kat australia for two people will cost u around $30. bila convert to rm more than RM90. so pandai2 la rancang kewangan. (kata trip jimat. kenalah masak uolls)

- barang baby sangat banyak. sebab trip saya for 9 days. pempers anak pun dah berpuluh2 keping perlu bawak.(bajet pempes 4keping sehari. pempes pun kena bajet tau.. kalau lebih takpe. kang tetibe xcukup pempes satu hal pulak nak kena beli pempes kat sana. susu anak lagi..macam2 lahhh)



No automatic alt text available.
bag luggage hitam check in
bag luggage merah bawak masuk cabin
bag galas hitam masuk cabin. bag ni isi barang baby and barang personal. satukan dalam satu bag je sbb tak cukup tangan nak bawak banyak bag.

*bag biru tu xbawak pun.


STROLLER BABY + BABY CARRIER

- as for me. my anak memang biasa duduk dalam stroller so i know yang she will spend most of her time kat stroller je. berjalan kat sana with stroller sangat mudah sebab all places sangat mesra bayi dan OKU. even busses pun ade ramp yg memudahkan stroller naik or turun bas dan ada tempat duduk khas utk parents with stroller,

- stroller jugak berfungsi sebagai tempat letak barang2 berat bila xlarat. LOLS. ðŸ˜„😄😄 tak menyesal lansung bawak stroller. saya bawak yang compact je. kecik and one hand fold. berat 5kg je stroller tu. tapi sangat selesa utk baby cos boleh recline if baby tidur. senang cerita i love everything about the stroller.

-baby carrier ni mula2 ingat takkan guna tapi nasib baik tangan ni tetap capai and bawak juga kesana. rupa2nya sangat berguna sebab anak saya demam for two days kat sana. so she was a bit cranky and nak melekap 24jam. thats when carrier ni membantu. sambil anak melekap akak masih boleh pose2 and jalan makan aiskrim. gitewwww

Image may contain: one or more people, people sleeping, people sitting and closeup
penerbangan selama 5jam setengah. memerlukan planning awal untuk isi masa kosong baby.
 bawaklah mainan yang anak boleh explore. seeloknya yang baru.

plan saya adalah 5jenis mainan yang dikeluarkan setiap jam.
jangan bawak keluar semua sekaligus. baby cepat bosan. so sejam keluar satu. pastu jam kedua keluar yg baru pulak.


TEMPAT TINGGAL

- ini salah satu antara benda yang penting bila dah berfamily. kena fikir macam2. anak nak bergolek. mak nak memasak. suasana yang selamat untuk baby. nak ada tempat untuk memasak. nak ada mesin basuh sbb nak duduk lama. takkan nak bawak 9psang baju sorang. 4 luggage pun tak cukup.

- saya tempah tempat tinggal melalui airbnb. sebelum ni kalau travel dalam malaysia saya akan guna bookings.com untuk tempah hotel. tapi untuk 9hari 8 malam kalau nak tempah guna booking.com memang agak mahal. airbnb ni adalah satu cara untuk cari tempat tinggal mengikut apa yang kita nak dengan kos yg kita nak jugak.

- antara aspek penting bagi saya adalah dekat dengan public transport sebab kami tak sewa kereta di australia. memang travel 100% by public transport. selalu saya baca blog kalau travel ke australia mesti sewa kereta. kalau anda sewa kereta lagi senang boleh pilih tempat mana2 and lagi banyak pilihan yg lebih murah.

- for 9 days and 8 nights we spend rm1570. so sehari below rm200 je untuk macam2 jenis kemudahan yang ada. kalau tempah hotel lagi mahal tau. boleh cecah around rm3000. sebenarnya ada harga rm1200 tapi saya lambat book so dah full tempat yang murah tu.

- airbnb ni kena book guna kad kredit. saya ni memang jenis xde kad kredit so mintak tolong kawan bayarkan pastu saya transfer kat kawan tu. (pandai2lah nak hidup kan. heheheh)



Image may contain: indoor
ini unit yang kami sewa melalui airbnb. luas and selesa. ada semua kemudahan yang kami nak.


PEMBAHAGIAN TUGAS.

- dengan bag yang banyak. baby sorang. nak berjalan jauh pulak tu. kami dah bahagi tugas awal2. husband in charge untuk bawak semua bag. saya pulak in charge stroller with baby and dokumen perjalanan.

- benda ni penting tau supaya tak kalut masa kat airport atau masa naik flight/bas. taknak ada benda tertinggal atau lagi teruk tertinggal anak. hihihihihi


Image may contain: outdoor
pintu depan unit kami. ade ruang untuk duduk lepak petang2 and ade jugak tempat utk bbq tapi kami xguna pun. xsempat nak bbq pun..


No automatic alt text available.
inilah periuk nasi mini yang saya bawak ke sana. ni boleh masak nasi sambil rebus telur pada masa yang sama.

No comments: