Tuesday, July 14, 2015

Cobaan bisnes

Approaching shawal.
During ramadhan ni aku rasa ramai peniaga yang menghadapi dugaan kali ni.

Brand elrah dengan masalah kurang stock and customer service yang lag.

Bella ammara pulak dengan masalah di pwtc. Also customer service.

Benang hijau pulak shortage of product.

AKu pulak shortage of man power. Sedihhhh.sebab masalah paling aku rasa susah nak selesaikan adalah masalah staff.
I try to be humane tapi nak balancekan dengan need kedai memang susah. SBb aku still have to follow rules from mall.

KAlau aku bisnes di butik sendiri kan senang. Just give offday 3 days for raya for everyone. Tapi problem sekarang kbmall just bagi cuti sehari. Sehari kau bayangkan. Sape yg sanggup cuti sehari??? AKu kena seimbangkan dan buat jadual so that ada staff on second day of raya.

Dengan a few staff yang akn berhenti sebab nak kawen ot bersalin. Rasa mcm besarnya beban kat bahu ni.. hermmm.

Tapi selalu fikir dengan kesusahan akan ada kesenangan.
Sabar bila diuji ganjaran yang lebih besar menanti.

As for today. Kedai kat parkson is doing well. For two months ade profit walaupon sikit. Now ade lot kosong di parkson dekat ground floor. KAlau ikutkan my guts. MEmang nak ambik dua lot kat parkson tapi husband mcm reluctant. DIe lebih nak focus pada tesco.

As for me. Tesco pon nak jugak tapi parkson pon nak..
Tapi masalah lebih besar yg perlu difikirkan adalah staff lagi.
NAk bukak another shop is not that big of a problem. Nk up and running full speed as i would want to yang masalah. Considering im heavily pregnant and expected to pop in another month.

Tapi kalau tak buat perkembangan sampai bila pon duduk tempat sama. jadi i really hope we can open our 6th shop at parkson and 7th at tesco.. hopefully before this year ends.

Ni pon dah banyak lagging. Dec last year 4 shops. Tahun ni dah bulan july. BAru kedai ke5. Target 10 tapi mmg tak bolehla 10. So hopefully another one.or maybe two.

No comments: