Monday, July 27, 2015

Survival tips musim sejuk korea

Salaam all's.

After lama gilerr. Today terasa nak update pasal korea.
WE went there during winter.
Biasalah. KAlau nak pergi mana2 kenalah research dulu.
Winter kat korea ni mmg harsh.
Walaupon bukan hari2 ada salji. Tapi cuaca dia mmg sejuk.
Memang kena pakai thermal wear.baju biasa dan windbreaker.

Dengan berat aku yang melampau masa tu. Tambah lagi berat baju. Berjalan rasa mcm robot. Kalau ade pape jatuh ke tanah sumpah aku rasa malas gila nk tunduk ambik.

WIndbreaker aku beli for husband and me. BEli online je. From china. ita actually quite easy buying online. Courier guna skynet. Walaupun a bit mahal. TApi cepat giler sampai. Plus harga windbreaker murah giler okay. About rm50 je each. (Depend rate duit malaysia). So aku spend around +-rm100 je for our windbreaker.

Masa barang yg dioder tu sampai. Kualiti die memang sama je dengan kalau kau beli kat kedai di malaysia. Tak kecewa lansung. And masa pakai kat korea it really trap heat. Memang tak menyesalla. Tu aku beli yg harga rm50. Kalau spend around rm100 each mesti dapat yg lagi best. Act aku plan nak beli satu and buy another one kat korea. Sbb otak logik aku fikir kat sana mesti lagi murah sbb sana ramai org jual. Dan ternyata aku salah..

Why??? Sbb rate duit korea lagi mahal dr duit malaysia. Memang kalau die jual 100kwon je.. bile da convert jadi rm340. KAU sanggup??? Jadinya aku tak sanggup. FOr 10days kat sana kami pakai windbreaker sama je. HEHEhehe..

Keputusan yang agak bijak sebab kat malaysia ni bilenye aku nak pakai???? Kalau nak travel ke istanbul nanti we plan nak pergi time musim bunga/luruh sebab aku dah serik berjalan time winter. Sejuk tahap moksha beb.

Everytime nak keluar from guest house aku akan isi botol air dengan air panas letak dalam poket. Tujuannya utk panaskan badan dan jugak di tempat sejuk seriously kau akan dehydrated. Walaupun pade logiknya macam tak logik kan. dah sejuk lagi mau minum air...

Tak sampai beberapa lama. Air panas yg totally 100% panas tu akan menjadi air sejuk mcm air yang kau letak dalam peti ais tu.

ANd another benda yang aku malas nk buat bila dah pakai berlapis lapis adalah masuk toilettttt... argghhhhh.. stresss betollahhh..and nak ambik air sembahyang dia punya sejukkk tuuuu.. hoiiiii lahhhh...

And another mistake yang aku buat adalah pakai boot yang tak selesa time travel. Seriously ia membuatkan perjalanan aku naik turun tangga subway dan berjalan jauh sangat memenatkan dan meletihkan. Sampai aku malas nk keluar bilik. Plus masa tu aku first trimester preggy. Jadi malas tu dOuble.
10 hari pergi sana. Aku rasa aku duk bilik je about 4/5 days. Kesian husband. terpaksa makan maggi n teman aku tido.. hohoho.

JAdi nasihat aku adalah make sure beli stokin yang boleh keep your feet warm and pakailah kasut yang selesa seperti kasut sukan walaupon kau akan nampak tak style. Kerana apalah ertinya style kalau sakitnya tuh kau yang tanggung..pengajaran kasut pulak lepas ni nak travel aku taknak pakai kasut bertali bagai sebab susah nk bongkokkan badan nk ikat tali kasut bile baju kau sendiri dan 10kg.

Glove dan snowcap.. tolonglah pakai sebab haba paling banyak keluar ikut kepala. KALau perempuan bertudung no hal lah. Sebab da ttp kepala dengan tudung. suami aku degil mula2 taknak pakai snowcap. Last2 surrender bila aku bagi fakta sains..

Glove pulak kau takyah nk style sangat pakai glove kulit sbb seriously tangan kau tetap sejukkkkk. BEtter beli yang woven/mitten. LAgi murah dan banyak membantu. AKu belikan husband leather glove. Hasilnya??? DIa pon beli mitten masa kat korea. AKu rasa leather glove ni sesuai kalau musim luruh/musim bunga je. Yang sejuk die tak sampai tahap negatif.. huhuhu..

And another thing that help you survive the cold adalah mafla.. kalau kau nak jimat xpayah beli yg knitted style2 mamat korea pakai dalam cerita bersiri tu. Bawak siap2 pashmina from malaysia. AKu rasa pashmina lagi help to trap haba. TApi sebab aku gedik nak jadi macam gadis korea aku beli jugaklah satu mafla kat sana yg plg murah harga 10kwon=rm34.

Kain pashmina/mafla ni korang guna utk belit kat leher. PAndai2 koranglah nak belit bagi style sikit. Tapi pentingnya benda ni adalah bila kau tengah berjalan angin kencang yang sejuk beku tu menampar pipi kau. KAu boleh naikkan mafla tu utk tutp mulut and pipi. Seriously angin sejuk tu literally like someone menampar kau.. sakit amattttt...

Okay. AKu rasa tu jelah tips survival winter di korea.
1. PAKai tiga lapis. Thermal wear. Baju biasa n windbreaker
2. Comfortable shoes. Jangan fikirkan style sangat. Yang penting selesa. With socks okayyyyy...
3. Glove. Snowcap. MAfla.

Kalau ade nak tanya boleh drop comment. Insya allah aku jawab.Berjalan di musim sejuk ni memang banyak seksanya tapi masya allah. PEmandangan yang lawa yang mmg xde kat malaysia ni. Itu yg berbaloi menahan segala kepayahan.

No comments: