Tuesday, March 26, 2013

DIY : Kad Undangan Part 1

saya sedang siapkan kad undangan. 1000 keping. yes, i know.. thats just sangat banyakkk..nanges...
thats why jugak saya siapkan awal-awal. takdelah awal sangat sebab bulan 5 nanti dah nak edarkan.
buat sikit2 dulu..

semalam saya print around 50 keping dan potong siap2. tunggu nak lipat and masuk sampul je...



untuk kawan-kawan zaman sekolah dulu, saya berharap sangat nak bagi face to face. insya Allah, aftter i quit my current job, saya akan aturkan untuk jumpe semua..and harap sangat dapat jumpa.

untuk kawan-kawan utp, nanti bulan lima ni, i will be going to KL to spend some times with my bestest friends, saya akan aturkan untuk jumpa yang mana ada kat KL and bagi face to face jugak..

saya rancang nak balik kelantan from kl tru Perak and singgah UTP jap bagi kad kat budak2 gamelan tersayang and kawan-kawan yang still ada kat sana. tapi yang ni xsure lagi tunang saya bagi or not..hopefully semua goes as planned.

btw, some tip bagi sape2 yang nak diy kad undangan sendiri.

1. first of all kena tahu berapa ramai jemputan yang nak di ajak. kad undangan kena half je. for example kalau nak ajak seribu orang, kad kena 500 je. sebab satu kad tu dia akan datang dengan pasangan dia. in my case saya buat seribu kad sebab undangan 2ribu orang.

2. survey harga kad. selalunya kad yang murah boleh dapat dalam 30 sen sekeping. so, if u nak buat dalam 300 keping ke, kena pikir balik la sama ada diy ni berbaloi atau tidak. as in my case, kalau tempah, it will cost me about RM600 for invitation cards ONLY.

3. if nak buat kad sendiri, kita mesti nak yang kalau orang tengok tu nampak macam yang tempah right? so, kena buat betul-betul. design tu kalau xpernah buat design, susahla sikit sebab banyak jugak software kena guna. as in my case, saya guna photoscape dengan microsoft word je. bila da siap, save as pdf. supaya bila nk print tu, design da tak bergerak2. sebelum decide, saya buat beberapa design and bagi mak pilih.. barulah puas hati semua ahli keluarga.huuuuu

4. jenis kertas yang digunakan jugak adalah sangat penting. kalau print atas A4 biasa je, memang boleh tapi kualiti dia about 50% je. jadi, saya guna kertas yang 160gsm. kertas ni mahal sikit. my design kena guna satu kertas untuk satu card sebab saya tak reti nak align depan belakang design. kalau anda ada masa lebih, satu kertas ni boleh align sampai dapat 3 card. kat situ da boleh jimat banyak gile..

5. sampul pulak..it can cost u quite a lot kalau beli sikit-sikit. lucky me, kat kelantan ni ade tempat yang bernama MYDIN. saya beli sampul surat kat sana je. lagi banyak beli lagi jimat. saya beli 1000 keping sampul and it cost me only RM75. jimat sangat-sangat satu sampul xsampai 10sen punnn..

No comments: