Saturday, January 5, 2013

kena mula belajar marketing..

harini before kedai tutup, my bos called and asked me these questions;

1. harini sale berapa?
2. berapa orang masuk kedai harini?     about 24 people
3. berapa ramai yang membeli?   harini keluarkan 11 invoice je
4. kenapa ramai orang yang tyak beli?
5. apa saya nak buat untuk naikkan sale??

saya jawabla dengan tak berapa yakin. bos saya cakap jawapan saya jawapan lapuk. jawapan sama yang orang lain bagi. he wants different answer from me and i was blur. btw, i talked to him tru the fon. susah tahu? saya student engineering tapi kena aplikasikan marketing dalam kehidupan seharian..

tapi takpe, sebab i take this as a challange. if i can manage to mark up the sale for this oulet, then i will gain his recognition. im still learning. im not going for his recognition but i want to prove myself. i want to be a successful person. a valuable employer. nak jadi outstanding, menyahut cabaran...ececeh, cakap pung pang pung pang..heeeeee

saya sebenarnya sangat bencikan tekanan kerja yang macam ni. tapi biasalah, Allah akan uji kita dengan benda yang kita paling takut. so, saya taknak lari lagi. i want to face this. i wanna be strong. boleh kena marah, boleh usaha lebih lagi untuk capai target saya sendiri.

saya sendiri yang memiih bidang ini untuk masa depan saya, so i have to live with my decision. i dont want to give up. saya nak belajar marketing, management.. ada sebab tuhan beri saya rezeki melalui bidang ini. saya percaya, perancangan Allah lebih besar.

mak saya pesan, kerja kena ikhlas. jangn ada perasaan dengki dengan orang lain. mak saya pesan, kena marah tu biasa. orang yang marah tak simpan dalam hati, malah mungkin dia tak ingat pun. kita yang kena marah je yang selalu simpan dalam hati. hal kerja stop kat tempat kerja je. balik rumah kena layan keluarga, suami, anak-anak elok-elok.. fuh, hebat kan nasihat mak saya???

apa-apa pun, setiap kali mak saya nasihatkan apa-apa, everything sounds so right to me..saya rasa sume yang mak saya cakap make sense.. saya bersyukur masih ada ibu untuk menasihati saya.. Alhamdulillah.. saya nak jadi berjaya supaya mak dan ayah saya boleh bangga dengan saya.. insya Allah.... ;)

No comments: