Sunday, December 23, 2012

Alhamdulillah untuk rezeki ini

Setiap ucapan yang kita lontarkan, samada sacara zahir ataupun sesuatu yang hanya bermain di fikiran kita, dengan kuasa Allah akan berbalik kepada diri kita..jadi, jagalah percakapan kita, jagalah fikiran kita. janganlah kita mengharapkan keburukan kepada orang lain. saya juga sedang cuba. sedang cuba untuk bersangka baik dengan semua orang. sedang cuba untuk mendoakan yang terbaik kepada semua orang..ya, memang susah bila ada sesetengah orang yang kita tidak selesa untuk bersama. bila kita tahu sesetengah orang mengata kita, mendoakan yang tidak baik untuk kita. menghukum kita atas kesilapan silam, people who do you wrong, people who accuse u for something u never did. :'(

sangat menyedihkan bila apa yang kita ucapkan atau jelaskan cuma kedengaran seperti alasan bagi sesetengah orang. ada orang yang tidak ingin mendengar kebenaran. some people accuse and assume and they never believe whatever u say.

Apa-apa pun, bila benda macam tu terjadi, ia ibarat ujian untuk diri saya. sejauh mana saya mampu untuk jadi insan yang baik, insan yang bersangka baik, insan yang memaafkan, insan yang terbaik untuk orang-orang yang saya sayang. sentiasa ingatkan diri saya untuk doakan yang terbaik buat semua orang.

antara doa yang senang dimakbulkan adalah seseorang yang mendoakan orang lain. dan orang yang didoakan tidak mengetahui tentangnya.. jadi, berdoalah untuk kawan-kawan anda. untuk orang yang anda sayang.. mula sekarang.. :) saya baca tentang ini dalam buku "mudahnya menjemput rezeki."



Bila kita cuba untuk bahagiakan orang-orang yang kita sayang dengan seikhlas hati kita, inshaAllah kita akan mendapat kebahagiaan dalam kehidupan kita..Kadang-kadang melalui sesuatu yang kita tak pernah jangkakan. hidup dengan hati yang ikhlas. Menjaga silaturrahim juga pembuka pintu rezeki.. kan? ;)

p/s: Alhamdulillah, i got a job in Kelantan..and im really really really happy..

(seriously its really hard to get a job in Kelantan..im telling the truth..) jadi, saya teramat bersyukur to get a job with a decent pay for my first job. of course not in engineering sebab untuk dapat position engineer dekat Kelantan ni Masya Allah, sangatlah susah..lagi-lagi untuk EE.. ibarat tak ada lansung.

so, i venture out to another path.. Human Resource/marketing. Untuk jangka masa panjang, saya dapat lihat arah tuju kerjaya saya di syarikat ni. ada peluang untuk memperbaiki diri dan juga income bulanan.. ada position ladder to climb and to pursue..

company apa? company Al-ikhsan, Insya Allah... will be starting my training for the position tomorrow.. doakan saya ye kawan-kawan? :)

No comments: