Thursday, December 13, 2012

Doa banyak-banyak

someone used to tell me that women love easily.

i tend to disagree with him at first because i wanted to show him that i only love one person and my heart cannot easily be moved. i made my point to him. women do not easily love.

but deep deep deep down in my heart. i know its true.
orang perempuan sangat mudah sayangkan orang. especially orang lelaki. plus kalau lelaki tu orang yang layan die baik-baik. selalu dengar masalah dia, selalu bagi nasihat cara berhemah, selalu teman dia. orang perempuan memang sangat senang jatuh hati. sangat senang rasa suka, rasa sayang, rasa nak memiliki orang lelaki.

sebab tu orang lelaki tak boleh terlampau baik dengan orang perempuan. bimbang nanti orang perempuan akan berharap tetapi si lelaki cuma mahu berkawan dan bersikap gentleman.

and a few days ago. theres a guy who told me that lelaki sangat cepat jatuh sayang dekat perempuan. i was a bit shock by his statement. but i did not go against him. hes a guy, im sure he knows how he feels, right?

he told me:
"lelaki bila pandang perempuan, dia akan pandang dengan rasa sayang.. bila tengok perempuan, lelaki akan fikir, sayangnya perempuan ni.."

based on my conversation with him. i came out with a conclusion.

sayang ni macam satu bacaan berskala. sayang ni bukan between sayang atau tak sayang. sayang ni ade value or percentage sayang.

dalam hal orang perempuan. bila perempuan tengok lelaki, dia takkan tengok dengan perasaan sayang. tapi bila lelaki tu layan die baik2, perempuan akn cepat jatuh sayang. and sayang bagi perempuan ni, skala die cepat sangat nak sampai 100%. harini mungkin 10%, esok da 30%..macam tulah seterusnya..

dalam hal lelaki pulak, dia cepat sayangkan perempuan. tapi mungkin sayang tu hanya 5 % or 10% and sangat susah bagi lelaki untuk sayangkan perempuan 100%. mungkin ambik masa sampai bertahun untuk seorang lelaki sayangkan perempuan 100%.

kita tak boleh cakap yang kita hanya sayang seorang manusia je dalam hidup kita ni.. hakikatnya bukan mcam tu. tapi bila da jadi seorang isteri, wajib untuk kita sayang suami kita sorang je.walau apa pun baik atau buruk dia..

knowing me, im really passionate when i love someone. he will become the centre point of my life. hidup saya, masa depan saya, percakapan saya, semua akan berkisar tentang orang yang saya sayang tu. cuma sekarang saya hadkan dulu perasaan ni. hadkan dulu rasa ni sebab saya nak simpan semua ni untuk seorang lelaki yang saya boleh panggil suami.

this oneguy used to ask me, sanggup tak kalau hidup miskin dengan die. sebab dia berniaga and dia takut sangat kalau one day, something happen and he loose it all, i will be gone too..

insya Allah, awak..saya akan sentiasa ada. susah atau senang.. sebelum saya buat keputusan untuk pilih awak, saya da fikirkan semua benda ni. pasal kerja, pasal cara, pasal perwatakan, pasal perbezaan, pasal persamaan,pasal how my life would be.. walaupun umur saya terlalu muda jika nak dibandingkan dengan awak, insya Allah saya akan jadi cukup matang..

saya bagitahu dia balik, kalau lepas kawen saya gemuk,(sekarang ni im already gemuk pun, so saya rasa dia terima diri saya yang gemuk. he dont even say a word about how chubby i am.) dia akan tinggalkan saya tak?? konsep tu sama je.. bila kita sayangkan seseorang tanpa sebab, kita takkan ade sebab jugak untuk tak sayangkan dia..

kurus ke, gemuk ke, kaya ke, miskin ke, semua tu tak penting.. asalkan saling sayang. and sayang ni benda yang sangat special sebab kita hanya boleh sayang certain people dalam hidup kita. sayang yang kita rasa nak jadikan dia pasangan kita. sayang yang tu mmg susah nak jumpa. especially bagi lelaki. even kita ada kawan yang da bertahun-tahun berharap kat kita, tapi kalau perasaan sayang yang special tu takde, sampai mati pun kita akan kekal sekadar kawan dengan dia.

same goes to someone yang we barely know. orang yang kita hanya nampak die dari jauh. tak pernah bercakap dengan dia walau sepatah. tapi dalam hati kita da ada rasa sayang tu untuk dia. and at some point in life, kita akan rasa sangat yakin dengan perasaan tu and we know for sure that dialah jodoh kita. jika diizinkan tuhan..kita hamba hanya merancang dan Allah adalah sebaik-baik perancang.

" Doa banyak-banyak" itu yang dia selalu pesan kepada saya. :')

No comments: